19 okt. 2018

Att bjuda eller inte bjuda - Bielkes fredagsreflektion 19 oktober 2018


Att bjuda eller inte bjuda


Vi var tre vänner, två kvinnor och en man, som besökte en pub i helgen. När vi kom fram till disken sa jag till bartendern, (vi kallar mannen för Y), ”Y betalar, han är författare och tjänar så bra med pengar”. Vi skrattade alla tre, det var ett sådant uppenbart skämt (vi är alla tre författare och sliter hårt för varje krona).


Jag och min väninna gick till vårt bord med var sitt glas och tänkte att Y skulle betala för oss alla tre. Inte för att han var rik utan för att det var självklart för oss att vi skulle betala var sin runda.

Y lät meddela att han inte har betalt våra glas. ”Varför ska jag betala för att jag är man”, undrade Y och var märkbart förnärmad. Vi svarade att vi nog inte tänkte på vilket kön han tillhörde utan mer tog för givet att vi skulle betala var sin gång. Y skruvade på sig och stämningen blev lite stel. ”Nja”, svarade han, ”inte vet jag om det blir något mer glas för mig som ni kan bjuda igen”. Nu tyckte jag och min väninna att Y faktiskt verkade kalkylerande snål. Min väninna påminde om att det nog skulle bli fler gånger vi gick ut tillsammans och att det i långa loppet nog inte skulle sluta i en förlustaffär för Y.

Y gick efter en stund och betalade min och min väninnas glas. Kvällen blev lång, fler bekanta och vänner anslöt sig och rundorna betalades växelvis. Ingen sura miner och den goda stämningen infann sig snabbt.

Men det fick mig att fundera över hur olika vi tänker. Hur vissa generöst betalar för andra utan att blinka för att de kanske tänker att det jämnar ut sig i längden. Hur andra tänker att de enbart vill betala för sig själva och inte vill bjuda andra, men inte heller förväntar sig att bli bjudna tillbaka. Och det finns de som alltid betalar och så de som aldrig betalar.

Jag tänkte kring mitt eget ”bjudbeteende” och jag tror att jag är en generös person som ofta bjuder, men lika ofta blir bjuden. Men nog är det så att vissa människor bjuder mig oftare, och jag å andra sidan är den som bjuder vissa andra personer oftare.

Hur ser ditt ”bjudbeteende” ut?

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 19 oktober 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar