17 aug. 2014

Personlig och mysig kulturkväll på Tagels Gård

En första titt på Sista boken
En mysigt ombonad kväll var det sannerligen på Tagels gårds sädesmagasin i kväll, lördag. 35 personer kom och bänkade sig tidigt med medhavd kaffekorg i de rustika träbänkarna med bord. En perfekt kväll för kulturella inomhusaktiviteter, inget regn utomhus förvisso men en go känsla av lite förhöstligt väder med blåst o molnhimmel. Heidi Sydmark, präst i Moheda församling inledde kvällens event med en introduktion till mig som föreläsare, Josephine Hall och Sandra Svensson på sång och gitarr/piano, kompade gjorde Sven Rydgård. Stina Lymalms vackra naturtavlor prydde väggarna och inramade sädesmagasinet.
Därefter berättade jag min svärmors berättelse om anknytningen till Tagels gård, som börjar redan vid Oscar och Wilhelm Rappe på 1700-talet. Dock
fick en Bielke Tagels gård i morgongåva på 1400-talet så vi Bielkar var ändå ett snäpp tidigare:-) Därefter blev det vidare anknytning till Blommagården och Max von Sydow som spenderade sina första tjugo somrar där tillsammans med min svärmor Agneta.
Jag berättade om min väg till författarskap och skapandet av trilogin som till stor del inspirerats av Mistelåstraktens sjö- och skogslandskap. En liten kort bit kunde jag inte motstå att läsa ur min senaste roman "Sista boken" men eftersom den inte släpps förrän 11 september blev det ingen försäljning av den boken.
Heidi avslutade med andakt och bön.
Finstämd musik med Sven Rydgård,
Josephine Hall och Sandra Svensson
publiken bänkar sig tidigt
Härliga samtal följde efter eventets slut i sädesmagasinet och vi spånar redan på hur vi ska kunna använda den fantastiska lokalen för framtida evenemang. Med värme i våra hjärtan och tankar åkte vi senare därifrån. Tack alla ni som förgyllde kvällen och gjorde den så personlig!

2 kommentarer:

  1. En HEL-kväll för alla sinnen och även själen. En kulturkväll på Tagel under Mistelås-veckan som vi kommer att minnas. (not. "kollegan" heter Sandra Svensson)

    SvaraRadera
    Svar
    1. och tack Roland Junerup för väl tagna bilder :-)

      Radera