8 maj 2019

Ibland stämmer allt! Himmabakt Poetry Slam i Vollsjö, Skånes Litteraturrunda



Ibland bara stämmer allt.

I lördags var ett sådant tillfälle, i mitt framträdande med Poetryslam-texter på Vollsjö Hembageri i Skåne. Jag kom med nyskrivna texter, med ett nytt upplägg att orera en timme. Mixen av texter, minnen, rolig publik (det var fullsatt, bara en sån sak gör en luttrad föredragshållare lycklig) rätt tajming, kombinationen av allvar och putslustigheter, igenkänning och avskräckande exempel, gjorde att allt bara stämde!

Mina PoetrySlam-texter blev stommen i min berättelsen om
livets dråpligheter och författarskapets vedermödor

Publik som var med på noterna


Allt var så roligt, jag kände mig euforisk hela kvällen (och gjorde en helt galen grej på natten jag inte har gjort på 30 år! Jag skyller på att jag befann mig nära hänryckningens tid)

Vilken underbar Österlenpublik, vilka fantastiska kollegor jag fick framträda tillsammans med, och sist men inte minst, VILKEN LOKAL! Hembageriet har all interiör i 50-tals original, allt fika är superfräscht och just hembakat.

Kollegor i litteraturens tecken,
Anna Alsmark, Helen Haldorsson, Maria Bielke von Sydow, Unnur Solrun Bragadottir


Att mina medtagna romaner sålde slut gjorde inte saken sämre. Tack för all positiv respons jag fick av er som var där, det håller mitt hjärta varmt en lång tid framöver. Är hjärtligt glad för att ni inte baxnade av mina texter, det var nästan jag gjorde det själv :-D

saxad text från Ystad Allehanda

saxad text från Ystad Allehanda


Heder åt Ulf Mårtensson, kulturredaktör på Ystad allehanda som deltog under eventets samtliga timmar och skriver så gestaltande om Litteraturrundans funktion: 

"Litteraturrundan är en mycket sympatisk företeelse. Arrangemangen är enkla och anspråkslösa, ... Litteraturrundan är dessutom en bra sak både för dem som har fått sina manus antagna och utgivna, och dem som ger ut på egen hand.
Både skrivandet och läsandet är en folkrörelse som behöver lokala sammanhang att växa och frodas i."

Eloge till Helen Halldorsdottir som arrangerat inte bara denna del av Litteraturrundan (där jag själv är styrelseledamot), utan hela kalaset Skåne runt!

Tillsammans med författarkollegan Mariane Gunve
utanför Vollsjö hembageri där eventet gick av stapeln




2 kommentarer:

  1. Det var verkligen kul hos oss i Vollsjö och jag kommer nog inte att vara lugn förrän jag har hört hela historien om hur den lördagskvällen/natten slutade, jajajajaa

    SvaraRadera