19 apr. 2019

Dokumentärfilm - trovärdigt men inte objektivt sant Bielkes fredagsreflektion 19 april 2019


-->

Dokumentärfilm- trovärdigt men inte objektivt sant

Jag ser gärna på dokumentärfilmer. Jag är långt ifrån ensam om det, dokumentärer verkar vara den nya trenden. Kanske söker vi det trovärdiga och nära som kontrast till ytliga sociala medier-verkligheter och bistra nyhetsrapporteringar.


Det är lätt att tro dokumentärer är sanna, men för att det är trovärdigt betyder det inte att det är objektivt sant.

Dokumentärgenren finns i glidande skala från realityserier som Parneviks och Wahlgrens värld, till att närma sig propagandafilmen vars syfte är att styra tittaren i en bestämd åsiktsriktning. Jag har själv blivit filmad för en dokumentär och upplevde att den skulle vara så autentisk som möjligt men att medlen för att nå dit var väldigt tillrättalagda.

Vi kan både förföras och förledas av settingen och formatet, men vi bör tänka på att alla klipp och sekvenser är valda av en särskild anledning, lagda i en vald ordning med vissa delar bortklippta. Inget har kommit med av en slump. Det förtar inte nöjet att se på dokumentärer, det gör mig bara medveten om att en sund skepsis och källkritik behövs lika mycket som i vilket sammanhang som helst.

Jag vill också berätta för er som läser att det här är den näst sista krönikan jag skriver i forumet. I tre år har jag skrivit min fredagsreflektion och varje gång uppskattat era läsarreaktioner. Nu har redaktionsledningen beslutat att ta bort krönikan så nästa vecka blir således den sista.


Hälsar er härlig påskhelg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 19 april 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar