15 mars 2015

juryuppdrag i slam poetry

Kafé Nyfiket på Kulturhuset i Jönköping
Malin Jakobsson, norrländsk estrdör
 inbjuden som gäst-poetry slammare
I helgen besökte jag ytterligare en Poetry Slam deltävling i Jönköping. Det är den tredje som anordnas för uttagningar till SM. Som vanligt hålls tillställningen på Kulturhuset i Jönköping. Och som seden brukar inbjuds åhörarna till att vara med som jurymedlemmar. Fem jurygrupper finns som poängsätter de tävlandes framförande och innehåll. Jag och Malin k Eriksson var där och spanade o lyssnade. Jag hade tagit tåget från Vetlanda till Jönköping för att besöka min vän (och kommande konkurrent). Och i det sammanhanget måste jag bara nämna att det är SÅ fantastiskt vackert att komma in med tåg från Nässjö-hållet till Jönköping. En sådan betagande närvaro som Vättern ger från tågfönstret! När tåget börjar bromsa in och närma sig Jönköpings central är man så nära vattnet att man nästan känner att man åker mitt i Vättern!
Här hålls regionfinalen i Poetry Slam
2 april kl 19.00. Kulturhuset Jönköping
Hur som helst, så blev vi tillfrågade om vi ville vara jurymedlemmar denna kväll och poängsätta de 9 tävlande. Vårt svar var att vi naturligtvis kunde tänka oss det, åhörare som vi var, men att vi var tydliga med att vi själva redan är korade finalister så att det inte uppstår frågetecken kring jäv och liknande. Men det var helt ok, vi kände inga av de tävlande och vi garanterade att rösta sanningsenligt utan baktanke.
Det var en härlig blandning av de tävlandes texter, ni vet max tre minuter få de vara, allt från de som påminde om glada julklappsrim till de som var tunga samhällsanalyser.
Mitt första juryuppdrag var mycket roligt, jag och Malin tog vårt uppdrag på största allvar. Oftast var vi rätt lika i vilken poängsättning vi ville ha, ett par gånger jämkade vi. En härlig insikt var att jag nästan direkt visste vilken poäng jag ville sätta. jag behövde liksom inte vela fram och tillbaka. Jag kände direkt på vilka grunder det var bra, mindre bra i jämförelse med kalibreringspoeten (test-poet som framför sitt bidrag och jurygrupperna får sätta poäng, men som inte används i tävlingen, enbart som utgångskvalitet att jämföra de andra poeterna med). De som gick vidare i denna final var: Juwon Simmons, Clara Jönsson Wijk och Fanny Jönsson.


Skärtorsdag 2 april är det regionfinal, kvalfinal till självaste SM i Stockholm. Kom och lyssna på Kulturhuset i Jönköping.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar