19 apr. 2015

Omslag och reportage i tidningen Driva Eget


Så här blev omslagsbilden till Driva Eget, magasinet för småföretagare. Väldigt pirrigt och kul att se sig själv på en så stor, nationell och välrenommerad tidning. Mitt första omslag, om man bortser från dagstidningar med lokal eller regional spridning. Fantastiskt duktiga Richard Lindor från DUO fotografi i Vetlanda har tagit omslagsbilden. Och detta är faktiskt den första bilden vi tog i foto-sessionen, ibland blir det liksom bäst med en gång :-).
Inne i tidningen är det ett reportage om hur jag som ensamföretagare fördelar slantarna och arbetsbelastningen jämnt över året för att inte bli överbokad med författaraktiviteter på hösten för att sedan stå inkomst- och sysslolös resten av året.
Från början var det inte alls tänkt att jag skulle vara på omslaget. Journalist Gustaf Brickman intervjuade mig via telefon i ovanstående ämne redan i vintras och jag skickade över pressbilder till redaktionen. När sedan trevliga
Högsäsong året runt
reportage i Driva eget om hur jag fördelar
inkomst och arbetsuppgifter jämnt över året
Christina, formgivare på Driva Eget ringde upp mig och ville ta nya foton trodde jag först att de var missnöjda med bilderna jag skickat men hon berättade istället att de ville ha mig som omslagsperson. Jag blev naturligtvis smickrad men samtidigt lite pirrig. För jag vet ju att denna tidning, både i pappersformat och än mer i nättidningsformat har en enorm spridning. Jag brukar själv gå in på deras hemsida för att ta del av artiklar och råd. De är oerhört aktiva med att lägga ut uppdaterad info för att hjälpa oss småföretagare. Och så skulle jag plötsligt bli deras frontfigur i kommande numret. Hade jag verkligen dt som krävdes? Och hur skulle jag och min omgivning reagera när de ser mig under en relativt lång tid i tidningsställen runt om i landet?
När jag ser resultatet blir jag verkligen stolt, både omslaget och inlagan blev mycket bra. Men än vet jag inte hur jag reagerar när jag ser mig själv på omslaget bland andra tidningar, tidningen har ännu bara släppts till prenumeranter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar