21 sep. 2015

Åsa Öhnell recenserar Skrivande röster

Åsa Öhnell recenserar Skrivande röster-
inspirationshandbok för skrivsugna
Åsa Öhnell är barnboksförfattare, boende i Mölndal med bland annat serien Klarabelladeckarna på meritlistan.  På sin hemsida berättar hon mycket om barnböcker och intervjuar andra barnboksförfattare med mera men har en specialitet till. Hon recenserar skrivhandböcker. Och nu har hon läst och delger här sina intryck av Skrivande röster- inpriationshandbok för skrivsugna. Jag tycker det är extra intressant att hon valt att kommentera mitt sjätte skrivtips, där jag framför min åsikt om vad som gör en skribent till en bra skribent. Att om man måste välja mellan att läsa andras böcker eller att skriva egna är det klart bättre att skriva egna böcker än att läsa andras!
Kolla gärna in hela Åsa Öhnells hemsida, den är väl värd besök!

Behövs det fler skrivhandböcker? Detta är en berättigad fråga. I takt med att allt fler vill förverkliga sina skrivardrömmar har det dykt upp en rad produkter och tjänster som berör skrivande. Det finns en tidning, Skriva, det finns skrivkurser, lektörer, redaktörer, skrivcoacher och så vidare. Inte minst har det skrivits en lång rad skivhandböcker under senare år. Så behövs det fler? Svaret är förmodligen ja. Åtminstone så länge varje bok tillför något nytt och så länge det finns ett så stort intresse för att skriva.
Jag läser då och då böcker om att skriva och berättar lite om dem här på min sida. Tanken är att det ska bli lättare att välja vilken skrivhandbok som passar läsaren bäst.
En ”färsking” är Skrivande röster av författaren, skrivkursledaren och förläggaren Maria Bielke von Sydow. Boken är utgiven på författarens eget förlag, Bima, där även hennes skönlitterära böcker är utgivna.
Skrivande röster ges ingen direkt genomgång av hantverket. Däremot finns många tips på bra skrivövningar som Bielke von Sydow har använt på sina egna skrivarkurser.
En del av boken består av texter som kursdeltagare har skrivit och dessa kursdeltagare får också varsin egen presentation med foto.
Förutom tips på hur man kan komma i gång att skriva finns det idéer till övningar att ha med på en skrivarkurs.
Det jag bär med mig av boken är Maria Bielke von Sydows energi och entreprenörsanda som lyser igenom. Hon har bestämt sig för en sak och då satsar hon fullt ut på detta. Just do it! Det är ofta just detta som är skillnaden mellan en utgiven författare och en som bara drömmer om att skriva en bok. Visst är hantverket viktigt och visst ger övning färdighet, men det spelar ingen roll hur duktig man är om man inte sätter sig ner och faktiskt skriver! Bielke von Sydow går så långt att hon rekommenderar att man hellre lägger tiden på att skriva än att läsa. Att läsa mycket brukar ju annars vara det första tipset till aspirerande författare, men jag förstår tanken. Att läsa ger en känsla för språket, men att skriva gör att man faktiskt blir bättre på just att skriva!
Jag rekommenderar boken till alla som behöver idéer och inspiration för att komma igång med sitt skrivande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar