10 jan. 2016

Att skriva är att definiera sig själv

Jag brukar inleda mina föredrag, workshops och skrivkurser med uttalandet "Att skriva är att definiera sig själv." Det är en sanning som blir mer uppenbar desto mer jag skriver själv och desto fler skrivkurser jag håller. För varje gång vi får på pränt det vi vill ha sagt klargör vi oss själva, våra önskningar, mål och intentioner. Konsten är att förmedla det vi vill ha sagt och desto mer vi övar desto mer lär vi oss om oss själva. Skrivandet är en form av berättande och berättandet handlar om livet. När vi skriver både identifierar och definierar vi oss själva, oavsett genre och ambitionsnivå.

Punctum Saliens har jag skrivit ett gästinlägg om hur processen varit kring Skrivande röster, hur vi blev skrivande röster och vilka positiva effekter vi får av skrivandet.

http://www.punctumsaliens.se/kultur/maria-bielke-von-sydow-skrivinspirerar/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar