22 juli 2016

Bielkes fredagsreflektion 22/7

Bielkes fredagsreflektion 22/7
Meningen med sommaren, att ta en tugga i taget?


Jag gillar att äta och dricka fort och mycket. Jag är helt enkelt en person glad i mat och god dryck. Ibland kan det gå lite väl fort att få det vackra och välsmakande på fatet in i munnen och ner i magen. Min far säger att maten ska tuggas trettio gånger innan man sväljer. Jag har prövat det och det blir bara otäck smörja kvar i munnen när man gör så. Säkert bra för matsmältningen men ohållbart för min matglädje.
Denna vecka har jag och familjen varit på semesterresa i Blekinge och Skåne. En dag när vi skulle äta kvällsmat kom vi på att vi inte ätit något riktigt sedan frukost. Vi hade promenerat och badat i skärgårdsmiljön hela dagen och nu var alla vrålhungriga. Vi åkte till världens bästa indiska restaurang i Karlskrona för att äta. Vi vet hur god maten är där och vi vet också hur obehagligt proppmätta vi blir om vi äter för fort av den tunga curryn.

Vid den här tidpunkten, när alla var vrålhungriga var det helt otänkbart att ens föreslå att tugga 30 gånger.

Då kom vi på det, knepet för att njuta av hela måltiden. Ingen fick ta en ny tugga innan föregående tugga var uttuggad ur munnen. Munnen skulle vara helt tom innan nästa lass fick komma in. Lätt att säga men svårare att göra. För om vi tänker på hur vi äter, särskilt när vi är riktigt hungriga, så lassar vi in nya tuggor innan vi ens är halvfärdiga med föregående.

Vi klarade utmaningen, hela familjen. Vi åt hela måltiden och njöt varenda tugga. Vi uppfattade curryns alla komplexa smaker, kände de olika texturerna mot tungan och tog god tid på oss. De följande dagarna på semestern fortsatte vi att äta kvällsmat enligt samma princip.

Kanske är det sommarens lärdom, att inte gapa över för mycket och mista hela stycket utan istället ta en tugga i taget.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar