14 okt. 2016

Bielkes fredagsreflektion 14 okt


Det var inte ett äpple Eva i Bibeln blev frestad och åt av.


Det var en frukt av obestämd art som hon föll i fördärvet av. Men nog kan man förstå att äpplen kan fresta för de är oerhört vackra och välsmakande. Dessutom blir man inte ett dugg syndfull av att äta äpplen, men blir istället sunt frisk.

Överallt i bygdens trädgårdar dignar det av orangea, gröna, röda och gula äpplen. De tävlar tillsammans med alla granna löv i samma färgställningar om min blick. Varje år är hösten så grann att jag blir till övers av lycka. Att gå omkring i svirvlande lövsamlingar är som att bada i Guds och naturens eget underverk. Och ännu bättre blir det när allt det där färggranna går att äta. Som i år när det är äppelår.

Jag har två äppelträd i min trädgård. De är små och relativt unga sett från ett äppelträds perspektiv men de bär så mycket frukt i år att jag har behövt staga upp grenarna som annars ligger i backen och riskerar att knäckas. Eftersom jag av naturen är en person som tycker illa om att frukt och bär förgås har jag haft en intensiv månad. Jag har bakat pajer, torkat äppelringar, ångat äppelsaft och såklart ätit dem färska från trädet. Nu ligger resten ömsint förpackade i lådor i garaget. Så hörde jag om en kvinna i Mörteryd som pressar äppelmust och vakuumförpackar drycken i plastkärl. Perfekt, som att ha sin egen bag-in-box med äppelmust med hållbarhet i 1 år.

I många trädgårdar plockas inte äpplena av. Jag kan förstå att det är svårt att ta vara på allt ett äppelår som detta. Det finns liksom en gräns för hur många pajer man kan äta, men passa på att plocka av äpplena, spara dem i garaget och lägg ut dem i skogen till vintern. Det uppskattar både älgar och rådjur som har svårt att hitta föda om vintern eller skicka äpplena för mustning i Mörteryd.

Så låt oss falla för frestelsen och smaka av frukten och leva i lust med must.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar