18 juli 2017

dag 2 skriv-din-bok kursen på Ädelfors Folkhögskola

Karaktäristikmall med 28 frågor att besvara - gör dina romanfigurer levande

Andra dagen på skriv-din-bok kursen på Ädelfors folkhögskola handlade till stor del om de elva deltagarnas individuella bokprojekt. De hade fått i uppgift att på maximalt 10 meningar beskriva vad boken handlar om, vad syftet och drivkraften med att skriva är, vilken genre boken hamnar inom och hur den kommer att se ut i fysisk form när den är färdig. 

Det blev en härlig stund att få lyssna till alla kreativa idéer och spridningen på genrer är vid: reseberättelse, självbiografi, barnbok, fabel, relationsroman, släkthistoria mfl.
Spännande också att se vilken utmaning det faktiskt är att sammanfatta sitt bokprojekt på ett fåtal meningar. Vi skrivande människor har en förkärlek till att blomma ut och beskriva, gärna långt och mycket :-)

Under dagen har jag givit olika tips som gäller vad man särskilt ska tänka på när det gäller när man skriver exempelvis en släkthistoria: bildrättigheter bör nogsamt kollas upp, gränserna för när en karta är fri att publicera och när man behöver köpa rättigheter från exempelvis Lantmäteriet. att notera för dem som ska publicera bilder i sina böcker är att bildkvaliteten försämras avsevärt när de trycks på ett vanligt romanpapper (ex munken cream 90 gr) och att oftast behövs glansigt tjockt papper när färgillustrationer ska användas i boken.

Vi har även identifierat och skrivit ned nyckelscenerna i våra bokprojekt. Nyckelscener ska vara den bärande kotpelaren som boken bygger på. det är ett fåtal händelser som hela handlingen kretsar ikring, oftast inte fler än 2-3 stycken. Det är en stimulerande uppgift att leta reda på vilka de händelserna är och skriva ned dem i komprimerad form. när man väl har gjort det har man nästan i samma text skrivit det som brukar stå som baksidestext på omslaget. Den övningen gjordes utomhus. 

Att skifta skrivplats är ett bra sätt att skapa variation i skrivandet och vi noterade hur annorlunda det känns att skriva utomhus mot att skriva inomhus. Att vara i händerna på väder och natur är ett äventyr i sig. Rätt som det är börjar det regna, en broms biter en på benet eller en underbar vind smeker armarna. Detta påverkar skrivprocessen och resultatet.

Därefter avslutade vi dagen med att göra noggranna karaktäristikmallar på en huvudfigur och en bifigur som vi ska låta samtal med varandra i morgon, då temat är DIALOG.

Sist på kvällen höll jag enskilda coachningsamtal med deltagare om specifika spörsmål som rör deras bokprojekt.


En härligt lång och intensiv dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar