18 aug. 2017

En solskenshistoria - Bielkes fredagsreflektion 18 aug 2017

Vädret i sommar har inte varit det soligaste i mannaminne, ändå finns det gott om människor och historier med sol i hjärtat.

Min väninna blev igår av med sin cykel. Olåst hade hon lämnat den i stan och efter avslutat restaurangbesök var den borta.

Olycka.

Det var hennes makes cykel som hon fått låna med förbehållet att vara noga med att låsa. Tankarna for hos min väninna: Betala dyra tusenlappar för ny cykel, berätta nesan för maken som väntas hem om ett par dagar.

Dubbel olycka.

På natten vaknar min väninna kl 04.30 av oro och grubblar på en strategi för att hitta den stulna cykeln, kanske ska hon uppsöka vissa bostadsområden och leta.

Tidig morgon kl 08.00 besöker min väninnas väninna ett loppisforum på facebook. Där ser hon ett inlägg om en cykel. Inte en cykel till salu utan en text om en upphittad cykel. Min väninnas väninna var med på restaurangbesöket kvällen innan och förstår att det kan vara den försvunna cykeln.

Min väninna får tillbaka sin cykel och personen som lagt upp inlägget berättar att hon sett cykeln kl. 04.30 utanför sitt hus och misstänkt att den var stulen och kl 08.00 gjort inlägget på facebookforumet.

Lycka.

Och det blir dubbel lycka när min väninna träffar sin man igen och får berätta om cykelhistorien.

Hur höga är oddsen för dessa sammanträffanden? Att min väninna vaknar 04.30 och oroar sig, att en annan person vid samma klockslag ser cykeln utanför sin bostad. Och att min väninnas väninna går in på facebookforumet vid kl 08.00 precis då inlägget lagts ut och syns i flödet.

Man kan kalla det slumpen, Guds vilja eller vad som passar en själv bäst. I min värld är ett tecken på godhet och hur tillfälligheter kan samspela till vår fördel, en historia om människor med sol i hjärtat. Uppmärksammar vi händelser likt denna tillräckligt ofta blir vår vardag lyckligare och vår ork att ta itu med svårigheter större.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar