8 sep. 2017

Ge det gamla en ny chans - Bielkes fredagsreflektion 8 september

Vart tredje år ser jag om favoritfilmen ”Den enfaldige mördaren”, av Hasse Alfredson. Vart sjunde år läser jag om en av mina favoritböcker ”Den befjädrade ormen” även den av Hasse Alfredson. Att se och läsa om sådant jag sett innan ger mig en känsla av igenkännande men framförallt märker jag, vartefter åren går, att jag lägger märke till nya saker.

Den första gången jag såg ”Den enfaldige mördaren” tänkte jag mest på det finstämda porträttet av den harmynte huvudpersonen och den klassiska repliken - ”Det är inte pengarna, det är principen”, som fabrikören säger när han dagen före julafton kastar in den fattige arbetarens pengar i elden. Andra gången jag såg filmen fastnade den obehagliga tidsandan med skånska nazister som figurerade i filmen på näthinnan. Den tredje gången jag såg filmen tänkte jag mycket på det patriarkala översitteri som fabrikören utsätter huvudpersonen och hans syster för.

Det blir helt enkelt en ny film varje gång, fastän jag känner storyn i detalj.

Häromdagen återupptäckte jag isländska sångerskan Björks debutalbum från 1993, även det en skiva jag lyssnat till många gånger förut. Men nu fick låttexterna och sångerna en helt ny betydelse. Skälet till att jag fick ett sådant annorlunda intryck av albumet är nog att jag själv har utvecklats musikaliskt och att jag befinner mig i en livssituation där hennes musiktexter talar till mig på ett sätt som tidigare varit obekant. Det blev en aha-upplevelse att ta till mig hennes konstnärliga ackompanjemang och röstlek och med nya öron lyssna på musiktexterna som grep tag i mig på ett nästan bokstavligt sätt.

Pröva att läsa om en bok, lyssna om en skiva eller se om en film som du tidigare gillat. Ser du med nya ögon och hör med nya öron?

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar