8 nov. 2013

Recension "Berika och värna livet", Elisabeth Jönsson

Elisabeth Jönsson, "Berika och värna livet",
2012, Punctum Saliens
"Berika och värna livet" Elisabeth Jönsson, 2012, Punctum Saliens.
Elisabeth Jönsson från Växjö startade 2011 en bloggutmaning för läsarna på sin sajt www.punctumsaliens.se. Utmaningen bestod i att genomföra tio uppdrag med olika teman som vart och ett skulle beröra ämnen som bidrar till reflektion och önskad livskvalitet. Bloggutmaningen fick namnet ”berika och värna livet”. Många deltog i Elisabeth Jönssons utmaning och i bokform har hon vidareutvecklat projektet. Boken heter likt bloggutmaningen ”Berika och värna livet”
Elisabeth som utöver sitt författarskap även är gymnasielärare i bla estetiska ämnen i Växjö, skriver i sin inledning att boken är tänkt som en personlig reflektionsbok att plocka fram varhelst det passar. Tanken med uppdragen är att bejaka livslust och skaparglädje.
Just så fungerar boken den fungerar som inspirationskälla och manar fram den egna kreativiteten.  Exempel på de uppdragen som finns i boken är: Bli cineast för en stund och upptäck filmens värld, musik som berör och läker, platser för ditt liv. Vid varje uppdrag finns instruktioner och riktlinjer för hur uppdraget ska genomföras, vad man ska tänka på, reflektera över och vilka handlingar som ska vidtas. I boken finns också tomma sidor för de anteckningar som ska föras i samband med de olika uppdragen.
”Berika och värna livet” är en finstämd och nätt bok på 90 sidor som väcker såväl stora som små känslor. Den finns att inhandla i nätbokhandeln, fysiska boklådor men även direkt från bloggsajten. Boken saknar med fördel den yvighet som ibland kan hittas i självhjälpslitteratur. Effekten av innehållet i boken står så att säga läsaren själv för, vilket jag uppskattar.
Då boken är en förlängning av ett större kulturprojekt rekommenderar jag att följa upp de länkar som finns nämnda i boken och som samtliga finns på kulturtidskriften Punctum Saliens hemsida www.punctumsaliens.se  Jag upplever en större helhet och rymd i uppdragen när jag tar del av de tidigare uppdragstagarnas historier och reflektioner.  Jag ser bättre andemeningen i uppdragen när jag ser hur andra tacklat uppdragen och får en inblick i Punctum Saliens filosofi när jag botaniserar bland Elisabeth Jönssons egna inspirationskällor och gästbloggsinlägg.

”Berika och värna livet” är en lättfattlig bok med nyanserat innehåll som ingår i ett större livsfilosofiprojekt där insatserna i de utförda uppdragen ger resultaten.  Instämmer helt med författaren när hon skriver: en personlig reflektionsbok att plocka fram när och varhelst det passar. Enligt min mening passar boken tack vare sitt fickformat och innehåll närsomhelst och varsomhelst.

Maria Bielke von Sydow Vetlanda, november 2013