17 nov. 2014

Mina sex bästa författartips

På lördag 22 november (då jag för övrigt har namnsdag då mitt andranamn är Cecilia) finns jag på Kronobergs Bokmässa på Växjö Stadsbibliotek kl 10-16. Jag har program i Galaxen kl 12.40. Då presenterar jag och berättar om mina sex bästa författartips. Jag har nämligen sex (!) minuter på mig, så det blir ett tips per minut! Programinslaget i Galaxen kl 12.40 är tillsammans med författarkollegorna Anders Ekberg och Oskar Edvinson med moderator Pelle Olsson Författarförbundets regionombud.

Välkommen att ta del av mina tips och besök gärna Kronobergs bokmässa med många spännande författare och inslag!


4 kommentarer:

  1. Trevligt att träffa dig på bokmässan och lyssna på dina författartips det om att inte läsa för mycket utan skriva passar nog bäst när det gäller skönlitteratur ska man skriva om historia eller släktforskning behöver man all faktakunskap man kan hitta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin, tack för din kommentar på min blogg. Roligt att du uppskattade mitt föredrag om mina sex bästa författartips på bokmässan. Håller helt med dig om att man behöver mycket faktakunskap när det gäller släktforskning/historie-böcker. Det gäller även inom skönlitteratur då det är nödvändigt för trovärdigheten att man skriver om korrekta förhållanden. Det är vad jag brukar kalla research och det nämner jag i tips nr 3.
      Har varit inne på din släktforskarblogg, http://annakarinsslaktforskningsblogg.blogspot.se/
      mkt intressant. Kanske känner du till Sven Velander från Moheda som oxå är kunnig i ämnet http://www.anoteket.se/om_anoteket.html
      Såg du förresten, det var helsidesbild på framsidan av SMP idag om bokmässan. Kul. På återhörande mvh maria bielke von sydow

      Radera
  2. Hej trevligt att du gillade min blogg.jag borde nog skriva mer på den men jag har alltid haft enklare för att prata och forska än att skriva. Köpte till och med ett speciellt datorprogram som skulle hjälpa en att skriva trots ihärdigt stirrande på programet skriver det ej av sig själv ;) Tack för tipset om Anotekets blogg den har jag ej sett tidage. själv har jag en släktforskningsblogg på engelska också
    http://anna-karinsgenealogicalblog.blogspot.se/
    mitt problem är väl att jag forska roch forskar men liksom har svårt att få ihop något skrivet och svårt att begränsa mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Anna-Karin, vi skrivande folk drabbas alla av liknande problemställning: Boken/rapporten/blogginläggen/krönikan skriver aldrig sig själva :-), samma gäller för hur mkt man ska ta med i sin slutprodukt, vad ska strykas? vad ska läggas till? Men någonstans är det "bara te å börja" :-). Ang Anotekets sida, Sven känner jag personligen och vet att han är kunnig. Han har dessutom gjort ett litet hembygdsmuseum på sin tomt i Kittebo, Mäxarp. MVH Maria

      Radera