Kanske.
Syns man för att man deltar för en annonskampanj?
Kanske.
Säljer man mer för att man syns i en annonskampanj?
Kanske.
En av mina annonser i julkampanjen i lokalpressen i Jönköpings län |
Jag har länge varit skeptiskt mot att betala för att synas i media. Dels för att jag ställer mig frågande till om det säljer fler böcker, mao om det är värt pengarna jag sätter in. Dels för att jag ändå fått många och bra reportage i tidningar grundat på mina böcker och livshistoria.
Men så vill jag pröva, mina livsmotton är trots allt, Just do it och Learning by doing.
Frågorna jag ställer mig är många: var ska jag annonsera, i vilket media, lokalt eller nationellt, hur ska annonsen se ut, vilket är det förväntade utfallet?
I november tog jag steget. Jag bestämde mig för att i något media annonsera. Jag hade en budget på fem tusen kronor. Tack vare att mitt förlags verksamhet detta år gått bra och jag kommer att för för första gången på fem år, för första gången över huvud taget, gå med plus, bestämde jag mig för att satsa på annonsering.
Mitt syfte med annonskampanjen är att sprida mitt författarskap, mina böcker och därmed sälja fler böcker och få fler kunder till mina skrivarkurser och skrivande tjänster för företag/organisationer och privatpersoner (som ofta består i att hjälpa kunden med det skrivna budskapet ex manus, författarcoaching, marknadsföring, pressmeddelanden, årskrönikor mm).
Jag beslöt mig för att satsa på den lokala marknaden. Jag tror att jag har min största publik i södra Sverige och eftersom jag nyligen flyttat till min fd hemstad Vetlanda lägger jag fokus här. Jag valde Hallpressen som regionalt är det ledande mediaföretaget. För mig innebär det att jag annonserar i Vetlanda-Posten, Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter, Smålands-Tidningen, Smålands Dagblad, Tranås Tidning.
Jag kontaktade annonsavdelningen och ville gärna pröva de digitala annonsmarknaden. Dels för att jag tror att fler och fler läser tidningar på nätet, dels för att om mina erfarenheter av annonser i pappersformat är ringa är min erfarenhet av digital annonsering obefintliga= Jag måste pröva.
Annonsförsäljaren menade att det bästa utfallet får man om man annonserar i både prasselvarianten och den digitala upplagan. För att sas täcka fler kundgrupper. Jo men visst tänkte jag, kan nog stämma.
Men att annonsera i dagligpressen har jag inte råd med, det behövs upprepade annonser vilket jag inte har råd med. Så passligt nog skulle en bilaga tryckas som handlar om Vetlandas julklappskalender där jag själv skulle medverka med program på premiären 1 december, den bilagan delas ut gratis till andra kommuners prenumeranter och finns under hela december tillgänglig att plocka som gratisex. Den innehåller diverse tävlingar och program som sker under december månad. Man måste behålla bilagan hela månaden för att få alla ledtrådar som behövs för att vinna näringslivets skänkta priser.
För en summa av 6000 kr ex reklammoms (tusen spänn över min tänkta budget) får jag en pappersannons där, ytterligare en annons i Höglandet Nu som är en gratistidning som delas ut till alla hushåll på höglandet 37 000 till antalet. Annonserna ser olika ut i var tidning men har samma igenkänningsfaktor.
Och nu kommer det intressanta. Jag annonserar digitalt mellan 1-19 december i nätbilagan, datorversion under veckodagarna och mobilversionen under helgerna. Min annons finns 5000 gånger under ett dygn, med fördelningen 3000 visningar i Vetlanda-Posten och 2000 visningar i den övriga Hallpressens nätupplagor. Det innebär att om jag synts mina 5000 visningar plockas mina annons bort och någon annans läggs till.
Nätannonsen varieras från grundbilden med blinkande banner varierat på tre olika event jag gör i trakten under december. Inför 1 dec blinkas invigningen av Vetlandas Julklappskalender ut, inför 6 december blinkas att jag signerar på ICA MAXI kl 11-14 och inför signeringen på Gallerian i Vetlanda lör 20 dev kl 11-14 blinkas den ut.
Trilogin om Pär, Sylvia och Helena promotas i annonskampanjen i Hallpressen julen 2014 |
Jag har valt att bara promota enbart en produkt, för att göra det enkelt för läsaren/köparen. Jag promotar min samlingsvolym Trilogin om Pär Sylvia och Helena och länkar till Bokus, Adlibris och min egen blogg som köpställe. Nätannonsen består av flera glidande bilder och på den andra bilden är det et foto av mig och länk till min "om mig-sida" på bloggen.
Det ska bli oerhört spännande att utvärdera denna satsning, är den värd pengarna? och hur mäter man förresten det? Leder det till fler intressenter för skrivarkurserna, företagstjänsterna och ökad försäljning av böcker? För nog behöver jag sälja en hel del böcker för att få ihop till 6000 kronor.
Just do it och Lerning by doing!
Detta var väldigt intressant att läsa för det låter mycket genomtänkt, om än dyrt verkar du ha fått mycket för pengarna. Tänker man att det är för att bygga upp ett ansikte som författare kan det ju bli många, många böcker som hjälps åt att betala i framtiden. Ska bli spännande att höra utfallet. Lycka till!
SvaraRaderaTack för din kommentar Eva Ullerud. Jo, jag har noga tänkt igenom det. Tiden får anvisa om jag tänkt rätt. Hur som helst är det roligt att pröva nya vägar. Det blir lika spännande för mig att på något sätt utvärdera utfallet. mvh Maria
RaderaMycket intressant Maria. Hoppas att du får stor respons på din annonsering.
SvaraRaderaLycka till!
Kram Kim
Tack Kim för din positivism :-) Även jag hoppas på stor respons, även om det är svårt att mäta hur resultatet. Tack för att du orkade läsa det långa inlägget. :-) Mvh Maria
Radera