25 okt. 2015

Litteraturfestivalen i Nässjö

jag och veronica grönte
Jenny Wrangborg och Athena Farrokkhzad
Ord Nässjö litteraturfestival 23-24 okt på Kulturhuset Pigalle, en mycket gedigen litteraturfestival  i det fria ordets namn, med namn som Tony Samuelsson, Athena Farrokhzad, Lotta Lundberg, Kristina Sandberg, Ola Larsmo,Jenny Wrangborg, Arkan Asaad, Emil Jensen och Bo Cavefors.

Otroligt stor spännvidd på föredrag med tyngd bland annat om förintelsen, människor på flykt och historierevisionism.
Charlotte med Stimpla publishing
Det mest spännande föredrag under dagen som jag lyssnade på var Ola Larsmos berättelse om svenskättlingarna i Nordamerika, en relativ ny version av emigranternas berättelse, fylld av konflikter och historielöshet.
jag och Emil Jensen
Ute i foajén under hela lördagen befann vi oss jag, Veronica Grönte och Charlotte från Stimpla publishing. Charlotte har en imponerande verksamhet med sitt förlag där hon företrädesvis översätter anglosaxiska spänningsförfattare till svenska. På enbart två år har hon byggt upp en framgångsrikt bärande företag. Rutinerade Veronica höll skrivarworkshop och jag höll föredraget med rubriken "Det fria ordet=gratis?" där jag belyser frågan kring finansieringen av litteraturen. Vem ska betala? Stat, kommun och landsting? Privata finansiärer eller näringslivet? Som nybliven kulturentreprenör är det svårt att inte se nya möjligheter inom författarvärvet. En otroligt spännande efterdiskussion följde mitt föredrag tillsammans med publiken som sökt sig till mitt föredrag, där bibliotekarier, kulturpersonligheter och allmänt intresserade sökt sig. Oerhört spännande att få ta del av deras syn på saken!
Sveriges Radios kulturreporter på P1 fanns på plats och ägnar ett helt program om festivalen 23 nov kl 14.03 och 24 nov 18.30, Kultureportaget.
Lilla jag blev också intervjuade och det blir mycket spännande att se om och i så fall hur jag kan få plats bland dessa litteraturens tungviktare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar