1 juli 2016

Bielkes fredagsreflektion 1 juli



Bielkes fredagsreflektion i VetlandaAppen 1 juli

Fotboll är verkligen skoj!

Alla älskar en framgångssaga, och visst känns vi besläktade med varandra när lagkapten Aron Gunnarsson gör vulkanen tillsammans med alla isländska fotbollssupportar och bjuder in alla i hela världen som vill vara med. När han står där i böjen av arenan gungar hela stadion så det känns ända in i tv-soffan.

Ni som läste min bloggpost för två veckor sedan vet att den handlade om att fotboll är på skoj. Och roligare än så här blir det nog inte.
Ett totalt otippat underdog-lag slår ut Holland i kvalet till fotbolls-EM. Går sedan poängsegrande från sin grupp (samma poäng som vinnaren dock sämre målskillnad) och slår ut England i åttondelsfinal.
Ett land med enbart drygt 300 tusen invånare och att nästan 10 % av deras invånare tagit sig till Frankrike och tittat på matcherna gör inte saken sämre.
Och det har dessutom en SVENSK tränare i Lars Lagerbäck.
Glädjen är gränslös.
Min förra krönika handlade också om hur svårt jag har för att ta ställning för ett och samma landslag och att jag mår bäst om matcherna slutar oavgjort.
Men nu kan inte matchen på söndag mot Frankrike sluta oavgjort. Och jag tycker definitivt att Island är värd att vinna, dels på grund av alla ovannämnda skäl och dels för att laget i sig kämpar oavbrutet för varandra. Men också för att Islands supportar är de bästa och killarna i laget har snyggast skägg :-)

Fotboll är verkligen skoj!

Nu håller vi alla tummar och tår på söndag när Island möter värdnationen Frankrike i kvartsfinal.


Jag hälsar er härlig helg, Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar