6 juli 2016

marknadsföringstips - gör vykort av bokframsidan

Idag kom 250 stycken vykort med Anna-Kari Lauréns bok "Det är aldrig för sent" i min brevlåda. Jag beställer dem från Vistaprint och fyller i förtryckta mallar. Bifogar en jpeg-fil till framsidan och skriver i ISBN och lite mer fakta på vykortets baksida. Enkelt och smidigt. Cirka tre kronor styck kostar vykorten.
Det är enligt min mening en av de bästa marknadsföringstipsen jag kan ge, GÖR VYKORT AV BOKOMSLAGET.
Det är jättekul att skicka inbjudningar till boksläppet på ett sådant vykort. Är dessutom framsidan sådär härligt vacker kommer det säkert att pryda mottagarens anslagstavla eller kylskåp en lång tid. Det kan fungera som give-away på signeringar och mässor eller som en spinoff-produkt att sälja vid olika arrangemang. Man kan också skriva helt vanliga vykort med valfritt innehåll med det vackra bokomslaget. Är man dessutom lagd åt gerillamarknadsföringshållet kan man med lätthet lägga ut ett vykort på olika strategiskt valda ställen som exempelvis kaféer, offentliga toaletter och andra ställen där folk passerar.

Jag har tryckt upp vykort på de flesta titlar jag skrivit och producerat. Jag brukar också placera vykorten i ställ för gratis vykort på olika restauranger. På så sätt får mina böcker publicitet och mottagaren får gratis ett fint vykort att skriva på.

Att göra vykort av sina bokframsidor, en riktigt bra idé för författaren, förlaget och mottagaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar