15 juli 2016

Bielkes fredagsreflektion 15 juli

Bielkes fredagsreflektion 15 juli

444.95 kronor står det på kvittot.


Ni vet en av de där affärskedjorna som etablerade sig i Sverige för ett antal år sedan, där fackrörelsen protesterade mot dåliga anställningsavtal. I deras reklamblad sågs på framsidan, bredvid varandra, extrapris på köttfärs jämte en fiol av helt okej kvalitet. Då sa man (läs jag) att man aldrig skulle handla i en sådan affär, man såg liksom inte behovet av det. Nu ett par år senare är de affärskedjorna på stadig uppgång.

I skyltfönstret annonserade de om 15 ekologiska ägg för 25 kronor. En bra deal, tänkte jag för min äggleverantör var på semester och jag var kort om ägg. Och när jag ändå var inne i affären med den gulsvarta loggan passade jag på att köpa lite annat smått och gott som tillsammans blev 444.95 kronor.

I min kasse fanns silverkulor att dekorera bakverk med, bra att ha när barnens födelsedag är i antågande. Ett fläckborttagningsmedel för svåra ingrodda fläckar som försvinner på 30 sekunder enligt reklamen. Grillsåser som jag vet att jag aldrig kommer att använda eftersom jag gör mina egna. Två stycken spännande rökta korvar från Bulgarien som onekligen såg goda ut. Två paket hushålls- och toapapper därför att det är trist att ha slut på. En låda med kakor innehållande diverse artificiella smakämnen och tillsatser. Chips för att ha under de stundtals långtråkiga fotbollsmatcherna på tv. Tvål och schampoo bara därför att, och så ett paket frysta jätteräkor.

444.95 kronor står det på kvittot och när jag tänker att jag först och främst var ute efter ett paket ekologiska ägg ser att min kasse förutom det är fylld med impulsköp, känner jag mig en aning snopen.
Så i de nya affärskedjorna som marknadsför sig som just perfekta för småinköp baserade på impuls förstår jag att jag accepterat konceptet, även om jag fortfarande inte riktigt ser behovet.
Men handla för 444.95 kronor, det gjorde jag i alla fall.

Jag hälsar er härlig helg,
Maria Bielke von Sydow


3 kommentarer:

  1. Ha ha, hög igenkänningsfaktor, Maria. Skulle in och köpa en säck potatis och det blev betydligt mer. Höll den gången på att komma hem med en stor världskarta, innan jag hann tänka "Vad sjutton skall jag ha den någonstans".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja visst är det underbart vad man kan trilla dit i spontan -shopping :-D

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera