21 okt. 2016

Mariestads tidning rapporterar om skrivtävlingen: Jag skriver i dina ord


foto: Charlotte Ferneman
Tävlingen, som är öppen för alla gymnasieelever, är ett samarbete mellan Forum för poesi och prosa och Författarcentrum och har som syfte:

Vår tävling syftar till är att öka möjligheterna för varje elev att få ett eget, direkt förhållande till litteraturen genom att de lockas till att läsa och skriva – och får möjligheten att träffa en författare.

foto: Charlotte Ferneman
Jag har genom att Vadsbogymnasiet i Mariestad har bokat in mig för ett författarbesök för att kicka igång tävlingen i Mariestad, deltagit i projektet. Jag hade föredrag för cirka 150 elever uppdelat på 4 workshops där jag delade med mig av glädjen i det det skrivna ordet, gav tips och trix på hur man kan leka med ord och göra texter spännande och nyskapande. För att illustrera att olika konstuttryck med fördel kan kombineras och korsbefrukta varandra spelade jag ett par trudelutter på pianot och visade hur man kan tänka kring: takt, ton, kronologi, tonartsförändringar mm.

Mariestads Tidning var där och följde en av skrivworkshopsen och journalist Jennie Hilli-Sjökvist skrev ett fint och fylligt reportage:
När MT tittar förbi Vadsbogymnasiet pågår workshop med estetklasserna och de som har valt skrivande som individuellt val. Eleverna utgår från Maria Bielke von Sydows bok ”Skrivande röster - inspirationsbok för skrivsugna”.
– Vi ska skriva en novell och vi kommer att bli klara med den på en timme. Ju mindre tid, desto mer kreavitet! uppmanar författaren Maria.

foto: Charlotte Ferneman
Vadsbogymnasiet använder min inspirationshandbok för skrivsugna - Skrivande röster, som kurslitteratur så vi gjorde även en skrivworkshop med en av övningarna i boken, att skriva novell. Elverna gjorde övningen med bravur och fick ihop lysande noveller efter bara tio minuters skrivande.
foto: Charlotte Ferneman

Tävlingen Jag skriver i din ord, går ut på att skriva en ny text från en befintlig låttext eller dikt. max 6000 tecken ink blanksteg. Bidraget skickas in direkt på jagskriver.nu och sista inlämningsdag är 26 februari 2017. Två finalister från varje region (syd, väst, öst och nord) och träffas i göteborg för finalen, där tre vinnare koras.

mer info om tävlingen finns på http://jagskriver.nu/
hela reportaget som Mariestads Tidning gjorde vid mitt besök kan du läsa här: http://mariestadstidningen.se/kultur-noje/2016/10/21/inspirerades-att-skriva?refresh=tru

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar