13 okt. 2017

Hur tänker mannen? Bielkes fredagsreflektion 13 oktober 2017

Hur tänker mannen?


- Torsdag, fredag kan du komma, bla bla bla. Jag fixar, bla bla bla, inga problem, bla bla bla.


Mannen som talar i telefon bakom fiskdisken tar luren ett par centimeter från örat och tittar uppfordrande och frågande på mig. Ungefär som att han undrar varför en kund stör honom i hans samtal. Jag som står på andra sidan fiskdisken säger:

- Jag ska köpa en makrill, och så förväntar jag mig att han ska avsluta sitt samtal.
- Hel eller halv, frågar mannen kort utan minsta intention att avsluta telefonsamtalet.
- Hel, svarar jag och känner mig faktiskt rätt så nedslagen av hans ointresserade sätt.

Han sveper in makrillen i ett papper och lägger den på disken med en plastpåse vid sidan om. Fortsatt ivrigt talande med sin kompis i telefon tar han betalt med ena handen, ger tillbaka växel utan att bemöta mig med varken en blick eller ett ord. Jag får dessutom lägga ned makrillen själv i påsen.

Jag går ifrån fiskvagnen på torget både häpen och irriterad.

Hur tänker mannen i fråga? Är han helt ointresserad av att kunder handlar i hans fiskvagn? Är han extrainsatt personal som egentligen inte alls har tid eller lust att expediera fiskkunder? Är han omedveten om hur hans beteende uppfattas av mig, struntar han kanske i vilket? Valde han månne medvetet att vara otrevlig?

Så här tänker kvinnan i fråga, dvs jag: Mannen, lägg undan mobiltelefonen när du expedierar folk i din fiskdisk! För maken till ointresserat, serviceominded och nonchalant bemötande har jag sällan skådat! Att låta bli att tala i telefon när man idkar handel borde vara en självklarhet, sunt förnuft helt enkelt.

Hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 13 oktober

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar