6 okt. 2017

Viralt nog för mig - Bielkes fredagsreflektion 6 okt 2017

Jag sitter på inspirationsföreläsning: ”Den digitala framtiden”. Föreläsare är en tidningskonnässör och sociala medierexpert. Hon berättar att det säkraste sättet att få en krönika eller ett inlägg viralt, göra skillnad, få massor av delningar och läsningar är att: 1. väcka ilska, typ missförhållande och diskriminering. 2. få läsaren att känna glädje, ex humoristiska händelser 3. uppbringa värmekänslor, ex förverkligade drömmar och hjältedåd. 4. framkalla rädsla, ex krig och elände.


Det funkar det vet vi. Det är inget nytt för de flesta som arbetar med sociala media i form av Facebook, blogg, Instagram, Twitter mm. Jag undrar ändå om inte det som berör oss allra mest i livet oberoende av sociala medier är de små tingen av godhet.

Häromdagen fick min ena flicka Siri en sten i ögat. Det var en kompis till henne som kastade. Det var ingen konfliktsituation, men ändå ovarsamt gjort. Siri kom hem ledsen och hade ett jack strax under ögat. Jag kontaktade pojkens föräldrar. Ett kort samtal mellan hans far och mig utspelade sig där jag berättade att Siris öga var intakt men att det hade kunnat gå illa om den vassa stenen träffat bara någon millimeter högre.

Några timmar senare, strax innan läggdags ringer det på ytterdörren. Utanför står pojken och hans mamma. De kommer för att säga förlåt. Pojken ber om ursäkt och kramar om Siri och allt är bra igen. Så oerhört stort av en 12-årig pojke att följa med sin mamma och rakryggad be om ursäkt för vad han har gjort. Det kallar jag äkta hjältemod, det värmer mitt hjärta och får mig att känna att det verkligen finns hopp för oss människor.

Jag vet inte hur många läsningar eller delningar den här krönikan får. Den blir med största sannolikhet inte viral, men det spelar mindre roll. Det viktiga är att de små sakerna i livet är de stora och det är viralt nog för mig.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar