22 dec. 2017

Av julklappar blir alla gladast - Bielkes fredagsreflektion 22 december 2017

De gamla damerna i min barndom sa: det är saligare att ge än att få.

Inget kunde var mer osant för mig. På intet sätt var det roligare att ge någon en påse godis än att få en själv. Särskilt inte kring julen som var årets största högtid, nästan roligare än födelsedagen.


För en del av roligheten med julen var alla förberedelser, tissel och tassel när mamma och pappa pratade med varandra i köket, önskelistorna som jag reviderade dagligen. Och jag minns att jag tänkte att det vore en hemskt om mamma och pappa redan köpt en häst i julklapp och kanske missat att jag ändrat mig och nu istället önskade mig en hundvalp. Varför mamma och pappa var så oberörda av min ideligen ändrade önskelist förstår jag idag.

De hade redan tänkt ut vad som skulle bli min julklapp för länge sedan. De hade de troligen vetat sedan påsk.

För till julen ska det vara något riktigt man ger till sina kära. Det funkar inte med vad som helst som dyker upp vid första åtanke. Det behövs mer försorg än så om något ska bli ens barns julklapp.

Med åren har jag förändrats och tänker och känner precis som de gamla damerna i min barndom. Numera tycker jag verkligen att det är roligare att ge än att få. Och det är ju jättebra att vissa av oss tycker det är roligast att få och vissa av oss tycker det är bäst att ge. Annars kanske vissa av oss hade gått omkring och bara varit halvnöjda. För vi som blir glada av att få men ännu gladare av att ge skulle ju inte bli så nöjda om dem vi gav julklappar inte tyckte det var så roligt att få.

Så grattis till alla som tycker det är roligast att få. Vi är många som blir ännu gladare av att ge. På så sätt vinner alla. Alla blir gladast i slutänden.

Hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Av julklappar blir alla gladast - Bielkes fredagsreflektion 22 december 2017 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar