4 maj 2018

Fredagsreflektionen firar 2-års jubileum- Bielkes fredagsreflektion 4 maj 2018




Fredagsreflektionen firar 2-års jubileum
Jag är glad och tacksam för att så många läser den, reflekterar över den, gläds med den, blir irriterade ibland, skapar diskussion på arbetsplatser. Jag får många kommentarer både på sociala media och IRL. Ni ska veta att jag verkligen uppskattar era inslag, uppslag och hejarrop.

Bielkes fredagsreflektion är en blandning mellan högt och lågt, svårt och lätt, stort och smått. Under årets 52 reflektioner har det handlat om allt från tyska psykoanalytiker till sunda toalettvanor. Allt ryms inom Bielkes fredagsreflektion. Jag skriver om det som spontant faller mig in, något jag nyligen upplevt, sett i media, ett betydelsefullt möte, en spaning eller känning. Reflekterandet tar aldrig semester.

Under året som gått har ni mest uppmärksammat: 3. ”5 tips för hur du njuter av sommaren trots att du jobbar” från 14 juli. Det var uppenbart att många uppskattade de sommartipsen, både arbetande och semesterlediga. 2. ”En solskenshistoria” från 18 augusti, om en borttappad cykel som tack vare många människors försorg kom tillbaka till sin rättmätiga ägare.

Den reflektionen som ni reagerat mest över är: 1. ”Hur tänker mannen?” från 13 oktober, som handlar om hur nonchalant bemött jag blev av fiskhandlaren på Vetlanda torghandel. Det visade sig att väldigt många människor har haft liknande upplevelser handeln. Likaså fick den ”andra sidan” komma till tals i diskussionen, många som arbetar inom handeln upplever att kunder är nonchalanta när de expedierar dem. Det blev en intressant diskussion om människosyn, servicekänsla och små oförätter.

Ett par fredagsreflektioner som jag själv finner lite extra intressanta är bla: ”Skaffa dig ett livsmotto” från 23 mars, ”Det tar sin tid att julpynta” från 8 december, ”Pengar i madrassen är ingen bra idé” från 30 juni och ”Det är okej att vara lite bitter och avundsjuk ibland” från 9 juni.

Alla Bielkes fredagsreflektioner finns samlade på https://bielkevonsydow.blogspot.se/p/bielkes-fredagsreflektion.html välkommen att hitta din favorit

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 4 maj 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar