7 sep. 2018

Vem vill du vara?- Bielkes fredagsreflektion 7 september 2018


Vem vill du vara?

På söndag är det val till kommun, landsting och riksdag. Diskussionerna mellan människor och partier är ganska hätska och kappan vänds efter godtyckliga vindar. Det politiska samtalet tycks gå ut på att ställa sig frågan: vems är felet?


Vems fel är det att människor går utan meningsfulla sysslor? Vems fel är det att rasistiska uttryck fått fäste? Vems fel är det att det fifflas med siffror och pengar? Vems fel är det att den psykiska ohälsan ökar? Vems fel är det att ozonlagret tunnas ut?

Alla verkar skylla på varandra. Sanningen är kanske den att alla har lite fel och alla har lite rätt.

När de politiska svallvågorna går som högst kan du ställa dig frågan: vem vill jag vara?

Jag, Maria vill vara en genuin, tydlig och kärleksfull människa och jag vill bemöta andra med äkta värme och tydlighet. Jag vill inte se mina medmänniskor som potentiella förövare och lögnare och inte heller bli bemött på det sättet. Jag vill vara en respektfull människa som har möjlighet att göra gott och jag väljer att se att andra har samma möjligheter.

Vår planet bryr sig inte det minsta om landsgränser eller nationella tillhörigheter, vi delar den alla, och vi har bara en. Vi är alla medmänniskor på den här planeten. Det betyder inte att jag blundar för problem eller att jag är egocentrisk och naiv. Jag vill vara lika tydlig och äkta i de frågorna. Jag vet vem jag vill vara och jag vet att de jag möter i min omvärld är medmänniskor.

Det är val på söndag och jag tänker rösta på de alternativ som står mig närmast. För jag vet vem jag vill vara.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 7 september 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar