26 okt. 2018

Sex är bra, sju bättre - Bielkes fredagsreflektion 26 oktober 2018


Sex är bra, sju bättre

Jag behöver se din legitimation, säger den trevlige killen i förbutiken. Det behövs när det handlar om så stora belopp.


Mitt i ett annat köp i förbutiken, innan jag springer in i affären och handlar middagsmat och halstabletter till mina förkylda döttrar, kommer jag på att det vore bra att kolla lottokupongen. Jag spelar två rader med joker, tio veckor i stöten. Spelkvittona ligger i plånboken och blir mer naggade i kanten för var dag.

Det visar sig att jag har vunnit 2500 kronor. Jag blir helt euforiskt glad och det känns som om hela världen ler mot mig. Jag får en extra kick eftersom jag just fått en oväntad extrautgift på 2000 kronor och jag tänker att det kan vara attraktionslagen som gjort sig gällande, som dessutom ger fem hundra kronor plus. Attraktionslagen eller whatever, blir jag så glad att jag knappt tror att vinsten är sann, jag frågar butiksbiträdet om han kan se vilken lottodragning det varit och om det var på lotto eller joker jag vunnit. Datumet kan han inte se, säger han men på kvittot kan jag se vad jag vunnit på.

Jag har sex rätt på lotto och därav vinsten. Kön i förbutiken växer och jag känner att det inte är läge att visa fler glädjeyttringar eller fler frågor.

Det tar bara sex sekunder innan min glädje förbyts till en retorisk fråga: hur mycket hade jag vunnit om jag hade haft sju rätt. Och vips glider min eufori mot en förtrytelse över att ha varit så nära full pott. Uttrycket att ”mycket vill ha mer” stämmer.

2500 kronor är mycket mindre än en miljon, men 2500 kronor är betydligt mycket mer än ingenting. Jag handlar döttrarnas halstabletter och vår middagsmat och ler hela vägen hem.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 26 oktober 2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar