26 apr. 2019

Bielkes sista fredagsreflektion 26 april 2019



Bielkes sista fredagsreflektion


I tre år utan uppehåll har jag skrivit min fredagsreflektion varje vecka. Det har blivit 156 stycken. Det har handlat om politik, årstidsväxlingar, valutaförändringar, semestertips, böcker och filmer, vardagsproblem, livets dråpligheter, idrott, it-problem, mänskliga värderingar och en massa annat. Det har handlat om stort och smått, allvarligt och lättsamt, och det har alltid varit personliga reflektioner skrivna från mitt eget perspektiv.


Den här fredagsreflektionen blir den sista. Redaktionen för höglandsapparna strukturerar om och slopar fredagsreflektionen. Jag tackar för den tiden som varit. Ni som läst har bidragit väldigt mycket genom er respons. Ni har givit mig hejjarrop när ni har gillat det jag skrivit, likaväl har ni opponerat er när ni haft en annan åsikt än den som jag har framfört. Det är precis som det ska vara. Ni som har visat att ni, precis som jag, är reflekterande människor.

Texter man skriver ska göra skillnad, ge bekräftelse, ställa saker på sin spets eller visa på nya perspektiv. Det behöver aldrig vara svårläst eller krångligt att förstå, det enkla är ofta det bästa, men det ska betyda något.

Ibland har jag skrivit reflektionerna i förväg i något ämne som legat mig varmt om hjärtat. Ibland har jag skrivit dem i sista stund tidig fredagsmorgon. Någon gång har jag valt att helt ändra ämne, som när en vän testläste en reflektion jag skrev om #metoo och sågade den totalt. Då förstod jag att det krävdes mer än 2000 tecken inklusive blanksteg för att påvisa min ståndpunkt i frågan. För det mesta har det varit glädjefyllt att skriva och ämnena har varit många att välja på. Då och då har jag upplevt att det som ett påhäng, som när jag var på semester i Vietnam och försökte leta upp en uppkoppling som inte var censurerad och som var tillräckligt stabil för att ladda upp min text. Alltid har det känts viktigt att vara en skrivande röst och reflektera.

Tack igen för att ni har reflekterat tillsammans med mig.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 26 april 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar