5 apr. 2019

Vårkänslor - Bielkes fredagsreflektion 5 april 2019


Vårkänslor

Det finns inget finare än att känna att allt vaknar igen. Vägarna är isfria så promenaderna kan göras utan risk för att man halkar och drattar på ändan. Ljuset kommer åter så det är lättare att vakna på morgnarna och det finns energi för att ta sig för saker på kvällarna. Det spritter i benen och alla verkar möta varandras blickar igen.


Jag vaknar av fågelkvitter utanför för fönstret och känner att även de har drabbats av vårkänslor. En bråd tid börjar, allt ska hinnas så innan sommaren kommer och såklart finns det risk för väderbakslag. Åtskilliga är de åren då det snöat och haglat i april och maj, men det krävs mer än så för att lägga sordin på den nyvunna energin som våren för med sig.

Våren är den tid då jag fattar nya beslut som är fyllda av liv. Jag har bestämt mig för att varje dag göra en promenad i naturen som ger mig lust och inspiration. Och nya positiva vanor ger snabba resultat, redan efter en vecka med mina promenader känner jag mig piggare och gladare. Vårens dagsljus och ljumma kvällar hjälper såklart till. Och även ifall de där ljumma kvällarna egentligen inte är så ljumma utan mer har samma gradantal som i ett kylskåp är de i jämförelse med vinterns temperatur rena paradiset.

Ordstävet ”Det som göms i snö kommer upp i tö”, stämmer också. Överallt ser man tappade vantar och skräprester. Våren är årstiden för storstädning på flera plan.

Att drabbas av vårkänslor är underbart men förpliktigar också, dags att ta rensa ut både fysiskt och mentalt det som ligger och skräpar och skymmer den härliga våren. Dags att sjunga ikapp med alla fåglar. Vi sjunger en vårsång våren till ära.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 5 april 2019



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar