28 apr. 2017

1:års jubileum för Bielkes fredagsreflektion

För exakt 1 år sedan blev jag tillfrågad om att skriva en liten krönika av bloggkaraktär med personlig prägel i Vetlanda-Appen på fredagarna. 52 texter har det blivit skrivna för appen, fredagsreflektionen har sedan spridit sig till Sävsjö- och NässjöAppen. Så med denna fredags reflektion firas med andra ord den andra födelsedagen.


Det firas med rätta olika jubileum, när man kör in i Ekenässjön stoltserar en stor skylt om 100-års jubileum (även om det var för 3 år sedan jubileet ägde rum), Författarcentrum, där jag är engagerad firar i år 50 år. Stå-up-komikern Johan Glans kan också fira 20-års jubileum för sitt skämt där han imiterar Darth Vader. Det har förfinats och varierats en aning, ibland talar Darth Vader danska, ibland har Glans på sig en svart cape, men i det stora hela är det i grund och botten samma skämt. Och roligt är det också.

Ofta frågar folk mig var jag får mina idéer till att skriva ifrån. Jag brukar då svara att inspirationen finns hela tiden nära mig. Det kan vara ett samtal med någon som får mig att tänka på något manér som vi människor har som blir ett tema att skriva om. Det kan vara den vackra naturen som ger insikter och reflektioner som blir ett ämne för en fredagsreflektion. Det kan vara ett evenemang jag besöker eller något jag uppmärksammar när jag är på väg till mataffären. Det kan i princip vara vad som helst. Oftast är det de små sakerna som ger inspiration. Det behövs inga stora åthävor.

Johan Glans kan köra sitt Darth Vader-skämt i 20 år och fortfarande vara rolig, men jag som krönikör kan inte skriva samma reflektion två gånger i rad. Vill du läsa alla 52 reflektioner finns de samlade på http://bielkevonsydow.blogspot.se/p/bielkes-fredagsreflektion.html

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar