24 apr. 2017

Författarcentrums årsmöte i Umeå

Ovan molnen i Umeå
En oerhört välarrangerad helg späckad med möten och programpunkter har jag haft i Umeå. Det har varit årsmöte för de olika regionerna inom Författarcentrum tillika möten med Författarcentrum Riks. För mig som relativt ny inom styrelsearbetet i Författarcentrum betyder det mycket att få träffa de andra ombuden i landet och ta del av hur de arbetar. Dessutom får jag erkänna att jag aldrig varit i Umeå tidigare. Intrycket av Umeå var att det var en otroligt trevlig stad med ett rikt uteliv, vackra platser och en befolkning som var mycket lätt att komma i kontakt med. Helt enkelt en plats man gillar att vara på.
Underhållning och angelägna diskussioner på
Bokcafet på Pilgatan i Umeå

Vi bodde mitt i centrum på hotell Winn, ett modernt hotell med god service och mat som hade panoramafönster från rummen där man såg hela centrala Umeå. Vi besökte underbara Bokcafét på Pilgatan, moderna Bildmuséet, Folkets Hus och andra trevliga ställen. Ett av Umeås mest intressant musikband Stina and the Arctis fick oss i rätt stämning för lördagskvällen.
Stig Hansén, nytillträd ordförande för
Författarcentrum Riks
som efterträder Namdar Nasser

På lördagen hade vi förutom möten och samkväm en workshop där vi fokusdiskuterade frågor kring föreningens framtid och de litterära aktörerna villkor. Jag har ju en del "issues" med mina tår och mitt skadade högra knä, så det var kanske på gränsen att vara med på en sådan här helg men tack vare hjälp från goda kollegor fixade sig allt.
Interiörbild från Bokcafet

Tack till David Väyrynen och Patrik Torneus från FC Norr som arrangerat denna minnesvärda helg.
Exteriörs Pilgatans Bokcafe

2 kommentarer:

  1. Så fint att träffa dig Maria och kul att får se hu du dokumenterar; jag gillar hur du vinklar din kamera! Värma hälsningar från ordförande i FCV som också var i Umeå för allra första gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag säger detsamma kristin, jättekul att få träffa dig. hela helgen var en stor, rolig lärdom för mig. verkligen superinspirerande.
      ang bilderna, den första bilden är tagen från flygplanet så det är verkligen umeå ovan molnen :-)
      allt gott till dig så hoppas jag på snart återseende, all lycka med ditt författarskap och värv i fc väst.

      Radera