21 apr. 2017

Bielkes fredagsreflektion 21 april

Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik...


Så sjöng Lill Lindfors i sin slagdänga från slutet av 70-talet. Människan har i alla kulturer och tider skapat musik med olika redskap. Att sjunga och spela ligger helt enkelt för oss.

Jag ser ut genom mitt fönster i sommarstugan, jag ser sjön, hagarna, korna, stenarna och grönskan. Allt är så vackert. Jag njuter av tystnaden och gör sommarens sysslor. Efter ett par veckor är allt fortfarande lika vackert ut men jag börjar bli frustrerad och något fattas. Jag har satt fingret på vad som saknas. Jag har inte haft någon musikanläggning, ingen tillgång till musik. Så jag köper mig en liten portabel musikmaskin som jag kan ta med mig varhelst jag åker.

Och inte behövs det något avancerat musikverk, det räcker med en musiktext som talar till mig och en svängig melodi. Jag musicerar även själv, spelar piano och sjunger ibland. Men det är något visst med att få njuta av andras musik. Just nu har jag återupptäckt Kjell Höglunds fantastiska låtar och isländska sångerskan Björks intrikata musik. När jag känner mig nedstämd vet jag att ett par låtar av Roffe Wickström, Peps Persson eller Totta Näslund får fart på livsandarna igen.

Kanske har musiken jag lyssnar på byggts av glädje och kanske bygger jag egen musik av glädje, det jag med säkerhet vet är att jag känner glädje av att lyssna till musik.

Hur skulle världen te sig om den vore helt musiklös? Kanske skulle man börja höra rytmer och skapa ackord av andra ljud som ventilationstrummor, tåg och rinnande vatten. Troligt är att man själv skulle börja göra sin egen musik, antagligen av ren glädje.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar