20 apr. 2017

Nu börjar säsongen för Blommagårdens Naturgott

Lika underbart varje gång det börjar växa och gro igen efter naturens vintervila. I påskhelgen plockade jag de första nässlorna som utgör basen i Blommagårdens Naturgotts örtte. Ett örrte som brukar bestå av cirka 15 örter och blommor som jag samlar kontinuerligt under växtsäsongen. Det börjar alltid med nässlor i april och slutar med linden som blommar i juli. Sedan brukar jag göra en extra batch med örtte som innehåller nypon som jag plockar i november.

Alla örter och blommor som ingår i mitt örrte har hälsobringande verkan och är noga avvägde i mängd och efter effekt. Nässslan är oerhört nyttig och innehåller både vitaminer och mineraler. Jag använder även nässla i brödbak och som strökrydda på mat, rekommenderas varmt. Se bara till att ta de späda nässlorna så att de inte har blivit för träiga, och ha handskar, de sticks de små livgivarna.


Har även gjort en ny marmelad av björnbär som passar utmärkt till lagrade ostar. Björnbärskärnorna blir piffiga och gott knastriga i munnen.

Passa även på att plocka och ät kärleksört under hela säsongen, krispigt och syrligt, passar gott i sallader och till grillat kött.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar