23 nov. 2018

Färgglada dagar med eller utan shopping- Bielkes fredagsreflektion 23 november 2018


Färgglada dagar med eller utan shopping

Det är många färger nu: svart fredag, röda priser, vit måndag, grönt bränsle i tanken och en och annan gråmulen vardag.


Diskussionerna går höga, ska man bojkotta kommersiella högtider som black friday, ska man istället satsa på white monday?

För egen del tänker jag passa på att handla det jag behöver om det är nedsatt pris på black friday. Jag ser ingen anledning att avstå det jag ändå hade tänkt att inhandla bara för att det är ett kommersiellt amerikansk påfund. Är det nedsatt pris så är det i mina ögon ett ypperligt tillfälle att slå till. Såklart förstår jag motståndarnas tanke: att dylika jippodagar ökar vår begäran att köpa oss lyckliga från vår gråmulna vardag och skuldsätta oss än mer och blir ännu olyckligare och bidra ytterligare med att tulla på jordens begränsade resurser och skapa onödiga sopberg. Men för mig som faktiskt sällan handlar passar en svart fredag med röda priser min bruna hand i min lila handske perfekt.

Vad white monday vill göra oss uppmärksamma på är att vi kan tillgodose våra köpbehov på ett hållbart sätt, att köpa second hand, byta med varandra och minska den onödiga konsumtionen. På så sätt finns det ju egentligen ingen konflikt mellan de två veckodagarna. Man kan liksom både köra svart på fredagen och vitt på måndagen. Men lite lustigt är det, första gången jag såg begreppet fladdra förbi på min tv-skärm tänkte jag: det där är väl inte så svårt att åstadkomma för de festa av oss. Jag associerar till något helt annat. För mig är en vit måndag en alkoholfri måndag.

Så för min del blir det både svart fredag med röda priser, vit måndag med grönt tänk mitt i den gråmulna vardagen som faktiskt är fylld med regnbågens alla kulörer.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 23 november 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar