7 dec. 2018

Årets julklapp det återfunna plagget - Bielkes fredagsreflektion 7 december 2018


-->

Årets julklapp det återfunna plagget 


Årets julklapp är det återvunna plagget, hur det definieras kan man spekulera i. Är det begagnade kläder vi ska köpa och ge i present, eller är det plagg som är gjorda av återvunna textilfibrer, eller ska vi kanske ta våra egna kläder vi inte använder och ge dem till folk som kan ha glädje av dem. Alla tre varianterna fungerar säkert. Alla sätt är bra utom de tråkiga, som Oscar Wilde sa.


Men jag har en annan tolkning som faktiskt berodde på en felläsning. Ni vet när man sitter och läser nyheter i mobilen, skärmen är liten, texten är ännu mindre och det finns gott om störningsmoment när man läser på bussen. fokuset är inte helt hundraprocentigt.

Jag läste, årets julklapp är det återfunna plagget. Det slog an hos mig direkt. Det återfunna plagget får bli årets julklapp till mig själv. Jag tror att vi alla har plagg längst in i garderoben som vi knappt visste att vi hade. Det kan vara rea-fynd vars prislapp var mer fyndigt än själva passformen. Det kan vara en jumper som av misstag hamnat långt in i lådan och som med tiden glidit så långt in att den hamnat mellan lådorna och inte syns utan bara känns som ett motstånd när man ska stänga lådan.

Det plagget har jag hittat, jag till och med hittat tre stycken. En svart sidenjackett som var rätt dyr, men som jag inte använt mer än en gång eftersom jag inte tycker att jag passar i svart. Jag köpte den i ett försök att balansera mina andra plagg som nästan alltid går i röda eller lila nyanser. En underklädesbody som jag inte använt då jag tyckte den satt för hårt på kroppen när jag kom hem från affären och en kjol jag aldrig använt för jag tyckte den var kort. De tre plaggen har jag återfunnit och använder redan nu, jag tyade inte med att vänta på att det ska bli julafton. Jag använder alla plaggen ihop för när jag töjt lite i bodyn blev den större, kjolen förälngde jag med en bård på och den svarta jacketten är helt okej kombinerat med ett rött halsband.

Årets julklapp för mig var en felläsning, men funkar ypperligt, det återvunna återfunna plagget.

hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 7 december 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar