11 jan. 2019

Prutt på dig!!-Bielkes fredagsreflektion 11 januari 2019


Prutt på dig!!

Jag har som miljoner andra människor skaffat mig ett konto på dejtingsajten Tinder.


Det är bara att svajpa vänster om man inte gillar det man ser och svajpa höger om man får tycke för det man ser. Så mycket har jag förstått sedan innan.

Men Tinder har flera symboler än hjärta och rött kryss, det finns blixtar och stjärnor också. Och tydligen ska man veta hur man använder dem för det kommer inga hjälptexter med och ingen manual.

Så där sitter jag och svajpar och tänker att jag prövar vad som händer när jag trycker på blixten, då har jag under en halvtimme highlightat något, om det är mig själv eller bilden som dök upp jag highligtade är jag ovetandes om. Men något hände under en halvtimme i alla fall, lite osäkert vad.

Efter fem minuter på Tinder börjar det plinga i telefonen. En person börjar chatta med mig, jag känner mig lite osäker och förklarar att jag är tindernovis. Det gör inget, svarar han och frågar direkt: ska vi träffas eller? Jag tackar för erbjudandet men avböjer. Då svarar han tillbaka: Prutt på dig!! Jag blir så paff att jag knappt vet om jag ska skratta eller gråta. För mig är det helt otänkbart att vilja träffa någon efter att ha sagt hej och inget mer på en chatt. Men vi är alla olika.

Vad som sedan händer är mycket komiskt. Bland alla bilder på män som tagit selfies i dimmig miljö, eller semesterselfies i badbyxor ser jag en man som lagt obehagliga politiska symboler på sitt foto. Han går fetbort, tänker jag och svajpar vänster snabbt som attan. Grejen är bara att jag gör det så fort att svajpen går rakt upp och det innebär i tindervärlden att jag har använt min stjärna och supergillat honom. Vilken fadäs! Men med tanke på vilka politiska åsikter han har är risken minimal att han gillar mina foton. Som tur är blev det ingen match med honom.

Tindervärlden är ett eget kosmos med fakeprofiler, lättfotingar och galningar blandat med helt vanliga människor som söker en partner. Tindervärlden är helt enkelt som den vanliga världen.

För även i den vanliga världen finns det människor som säger ”Prutt på dig” och då och då träffar man en och annan som man har lust att säga samma sak till. Men då ska man svajpa vänster, men inte för fort så att det går för högt upp!

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 11 januari 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar