22 mars 2019

Skippa slösnacket - Bielkes fredagsreflektion 22 mars 2019


Skippa slösnacket

Det finns få saker som gör mig så vardagsirriterad som att behöva lyssna till människors mobilsamtal på tåg.


Jag sitter där och njuter av slippa köra själv, kunna röra mig fritt, slappna av, förbereda mina uppdrag och se vackra landskap susa förbi. Precis där börjar någon prata i mobiltelefon, oftast inte i något särskilt ärende utan lääänge. Medelålderskvinnan som säger: Och vad säger Johan och Veronika om det här då? Jag känner mig faktiskt lite åsidosatt, för... Och senaste gången jag såg dem sa...
Eller tonårstjejerna som låter något i stil med: Åh ba, lägg av. O MY GOOD, nähä, nähä, Seriöst....
Så håller det på, timme ut och timme in. Det verkar som om många använder mobiltelefonerandet som ett tidsfördriv, man pratar om triviala saker tills resan är slut. Och jag sugs ofrivilligt in i samtalet, mitt avslappade mode bryts när jag hör halva meningar av nonsens, tystnader och oavslutade resonemang.

Enligt undersökningar som är gjorda kring lyssnandet av mobilsamtal är det just att vi bara uppfattar halva samtal som är den springande punkten i att vi uppfattar det som störande. Hjärnan söker mönster och förståelse och att höra halva samtal kan jämföras med att se på tv och bara höra varann replik. Vi blir helt enkelt förvirrade och stressade. Det kombinerat med att vi behöver befinna oss på samma yta en bestämd tid, gör att vi uppfattar oss invaderade av andras samtal.

Det finns ofta tysta kupéer på tåg. Där sätter jag mig om det går, men rätt så ofta är de fullsatta, (förståeligt). Ibland pratar jag själv i mobilen när jag åker tåg, men jag försöker hålla samtalet kort och uträtta mitt ärende så fort som möjligt. I ärlighetens namn har jag också tidsfördrivspratat på tågresor, men det gör jag inte längre, för jag tänker att att hänsynen till mina medresenärer är viktigare än att jag slösnackar med en god vän.

Mitt tips till mig själv och andra: håll mobilsamtalen korta på kollektivtrafik och låt bli slösnacket.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 22 mars 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar