Nudging handlar om att styra hjärnan,
att knuffa den i rätt riktning mot önskade val utan att ta till
styrmedel som lagar och regler, skatter eller informationskampanjer.
Det är i och för sig inget nytt att
handeln länge använt nudging som ett styrmedel. Tänk på vilka
artiklar som ligger närmast kassorna. Det är varor som är enkla
och oftast billiga att plocka på sig. Otåliga barn (och vuxna) som
står och väntar i kassakön blir extra sugna på godiset som är
placerat där. Tänk vilka varor som är placerade i i ögonhöjd i
påläggsdisken. Det är oftast de ostar och leverpastejer som
affären har störst vinstmarginal på.
Så på sätt är nudging inget nytt
alls, men nu ska det tydligen handla mer om att introducera beteenden
som får oss att göra klimatsmarta och hälsofrämjande val och
mindre om att få oss att köpa mer.
Ett konkret exempel som nyligen gjordes
i en matvarukedja. Önskat resultat: Man vill öka andelen av det vi
äter med grönsaker och ickeköttprodukter. Man vet att köttfärssås
är en favoriträtt. Man placerar bönor bredvid köttfärsen. När
vi ser bönorna och köttfärsen på samma ställe får vi idén att
köpa både köttfärs och bönor och använda det ihop. Resultat:
Köttfärsförsäljningen minskar och bönförsäljningen ökar.
Så långt, så bra. Men betänk ändå
att bakom detta val ligger det en teori som är uttänkt och
planlagd. Och betänk att denna styrning, kallad nudging, kan
användas i vilket syfte som helst.
Köp det du önskar, men tänk själv
och var medveten om att varorna i din korg kanske inte är någon
slump.
Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow
Bielkes fredagsreflektion 4 aug 2017
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar