4 aug. 2017

Vet du vad ”Nudging” är för något? Bielkes fredagsreflektion


Nudging handlar om att styra hjärnan, att knuffa den i rätt riktning mot önskade val utan att ta till styrmedel som lagar och regler, skatter eller informationskampanjer.


Det är i och för sig inget nytt att handeln länge använt nudging som ett styrmedel. Tänk på vilka artiklar som ligger närmast kassorna. Det är varor som är enkla och oftast billiga att plocka på sig. Otåliga barn (och vuxna) som står och väntar i kassakön blir extra sugna på godiset som är placerat där. Tänk vilka varor som är placerade i i ögonhöjd i påläggsdisken. Det är oftast de ostar och leverpastejer som affären har störst vinstmarginal på.

Så på sätt är nudging inget nytt alls, men nu ska det tydligen handla mer om att introducera beteenden som får oss att göra klimatsmarta och hälsofrämjande val och mindre om att få oss att köpa mer.

Ett konkret exempel som nyligen gjordes i en matvarukedja. Önskat resultat: Man vill öka andelen av det vi äter med grönsaker och ickeköttprodukter. Man vet att köttfärssås är en favoriträtt. Man placerar bönor bredvid köttfärsen. När vi ser bönorna och köttfärsen på samma ställe får vi idén att köpa både köttfärs och bönor och använda det ihop. Resultat: Köttfärsförsäljningen minskar och bönförsäljningen ökar.

Så långt, så bra. Men betänk ändå att bakom detta val ligger det en teori som är uttänkt och planlagd. Och betänk att denna styrning, kallad nudging, kan användas i vilket syfte som helst.

Köp det du önskar, men tänk själv och var medveten om att varorna i din korg kanske inte är någon slump.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 4 aug 2017



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar