8 feb. 2019

Plötsligt såg jag den på nattduksbordet - Bielkes fredagsreflektion 8 februari 2019

Plötsligt såg jag den på nattduksbordet

Kaxig har jag varit, hela första sockerfria veckan, inte känt något sötsug alls och minsann talat om det för alla som velat lyssna, och även de som inte haft något större intresse för att jag sedan 10 år tillbaka använder februari månad till att rensa smaklökarna och eventuell candida från tarmsystemet.


Socker är lika beroendeframkallande som tunga droger som heroin, säger renlevnadsexperterna, och skulle antagligen inte blivit godkänt idag som livsmedel om det skulle genomgått de hårda testerna.

Och socker har en stark dragningskraft på oss människor. Det är den första och starkaste smaken vi känner som spädbarn. Och det hjälper föga att allsköns livsmedel är smakförstärkta med socker, exempelvis pommes frites och ketchup.

Februari månad är den jag gillar minst på året, julen är över men våren är ännu inte i annalkande: kallt, ansträngd ekonomi och från småbarnstiden ständiga vabdagar. Så då passar jag på att göra månaden lite extra eländig genom att avstå allt socker för att sedan frossa på Maria-dagen 28 februari.

Och hittills har det gått utmärkt. Jag har faktiskt inte en enda gång känt sug eller behövt vända bort blicken från semmeldiskarna. Det har säkert att göra med att jag har packat och donat så intensivt inför den stundande flytten från huset i Vetlanda.

Men så kom jag glad i hågen till min nya lägenhet, där står en Aladdinask på nattduksbordet och skrattar mig rakt i ansiktet. Med alla goda bitarna kvar. Då blir jag påmind om att sockrets dragningskraft och att det faktiskt är beroendeframkallande. Jag biter ihop och sätter ödmjukt chokladasken längst in i skafferiet där jag förhoppningsvis inte ser den förrän 28 februari. Och så påminner jag mig själv om att det bara är 3 veckor kvar till mars månad, en månad jag gillar mycket bättre.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow


Bielkes fredagsreflektion 8 februari 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar