18 dec. 2015

18 avsnittet i Vetlanda Julsaga

foto:Östgård
Palle gör entré i Vetlanda Julklappskalenders Julsaga. En försigkommen kille från Kävlinge som gillar sötsaker och är bäst på i stort sett allt.... 18 avsnittet i raden

Fredag 18 december

Palle gör entré

Inte vet Erik om det är värktabletterna som verkar eller om det är stödet av gipset som gjort honom bättre, men värken i armen känns mindre nu. Fortfarande får han borsta tänderna med vänsterhanden och trycka på radioknappen och fjärrkontrollen med fel hand. Och Linnea får även idag hjälpa honom på med kläderna. Men han ser en ljusning. Veras förslag kanske kan accepteras ändå. Men han vill inget säga till Linnea, hon kanske inte alls skulle uppskatta deras planer. Linnea har förresten varit ute hela eftermiddagen och det är inte Selma hon är ute och går med för hunden ser han på Sigrids inglasade balkong.

-Det är jullov nu, säger Palle. Jag har släkt här som jag ska fira jul med.
Palle är hela två år äldre än Linnea och går i riktiga skolan. Han kommer inte heller från Vetlanda men verkar ändå veta en hel massa om stan. Han och Linnea blir direkt kompisar och går till storköpet där Palle provsmakar alla bitar av lösgodiset.
-Man måste veta vad man köper, säger han karskt,
så man inte köper grisen i säcken. Linnea tycker att Palle har en roligt dialekt, han pratar nästan som MatTina på TV. Ibland hör hon nästan inte vad han säger, men är väldigt rolig. De fann varandra direkt på morfars bakgård.
-Jag ska vara här hela jullovet, så vi kan träffas varje dag, förutom på juldagen, för då har vi familjemiddag, säger han och får just syn på ett affärsbiträde som tittar skarpt på honom där han står och äter av lösgodiset. Kom så går vi vidare, säger Palle och tar tag i Linneas jacka.

Snön har försvunnit och alla änglar Linnea gjort i snön har farit till himlen. Men det gör inte så mycket för hon har fått en lekkamrat som hon kan vara med hela julen. De springer vidare in till stan och Linnea känner faktiskt igen de flesta platser de kommer till. De följer bäcken och kommer till samma ställe som hon var på när Selma slet sig loss. Nu verkar platsen inte alls lika skrämmande längre. De går vidare en bit och kommer till en plats med små röda hus som ingen bor i. Det påminner om Skansen i Stockholm där hon och mamma har varit flera gånger.
-Här, säger Palle med högtidlig röst, här ska vi smälla smällare du och jag på julafton. Jag har kvar ett par smällare sedan förra året. Det ska vi göra, bara du och jag.
Linnea tänker att det nog är bra att ingen bor i de där små röda husen så att de inte störs av smällarna och dessutom verkar det ganska lågt till tak i husen.
-På sommaren kan man spela minigolf här, fortsätter Palle. Har du gjort det någon gång?
-Nej, svarar Linnea, fast det har hon ju gjort, men inte i Vetlanda.
-Jag är bäst på minigolf, säger Palle, bästa av alla.
De går hemåt igen och Linnea tänker att morfar kanske behöver hennes hjälp nu. Hon har varit borta länge. Men hungrig är hon inte, hon och Palle åt tre korvar var på storköpet.

Innan Palle går in i sitt hus som ligger snett emot morfars lägenhet, ropar han till Linnea.
-I morgon ska jag och köpa julklappar, vi kan gå tillsammans om du vill. Jag ska hälsa på ett par jag känner också. Du kan följa med då också.
Javisst, tänker Linnea, julklappar, hon måste köpa julklappar både till Selma och morfar. Det blir en jättekul dag i morgon. Hon och Palle tillsammans hela dagen. -Okej, svarar hon och springer in i trappen till morfars hus.
Där ligger morfar och sover på soffan med gipset runt armen.
-Hej, säger han glatt när han vaknar. Så fint att du kommer. Jag har nästan varit lite orolig. Var har du varit.
-Jag har träffat en kompis, säger Linnea och känner sig alldeles glad inombords.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar