22 feb. 2019

24 000 semlor på en dag! - Bielkes fredagsreflektion 22 februari 2019


24 000 semlor på en dag!

Jag har en god vän som är konditor på ett av huvudstadens mesta konditori. Namnet på konditoriet vete katten om jag minns men det spelar mindre roll för det är inte det viktiga i sammanhanget. Det handlar om semlor. Detta enkla bakverk, så lätt att tillverka, så få ingredienser och så troligt gott. En luftig vetebulle, inkråm på bullsmulor, mjölk och mandelmassa, spritsad grädde, lite florsocker och – voila! Inget bakande och jäsande i flera omgångar, inget pill som kräver husmorserfarenheter utan närapå omöjligt att misslyckas med (särskilt om man köper färdiga vetebullar).


Semmelperioden står för cirka 30% av den årliga omsättningen. Semlan kan kosta ett par kronor att tillverka och ett par kronor till i overheadkostnader och utpriset är 44 kronor, så nog blir det en bra avans. Och vi äter semlor i stora lass. Till den kommande fettisdagen produceras inte mindre än 24000 semlor. Fattar ni, 24 tusen semlor på en dag. Och då är det bara ett konditoris produktion i en stad. Och inte blir det en enda kvar till askonsdagen. Samhällsmedborgarna i Sverige är helt enkelt ett semmelälskande folk.

Eftersom jag alltid har sockerfri månad i februari brukar jag missa det mesta av semmelfrossan, men i år är det sen påsk och fettisdagen infaller inte förrän 5 mars vilket ger mig flera dagars möjlighet till inmundigande, vilket jag är helt säker på att jag kommer att göra. Fettisdagen är enligt kristen tradition den sista dagen att äta semla för sedan väntar fastan och även om jag inte fastar håller jag mig till traditionens rättesnöre.

Det finns flera fördelar med sen påsk, en är att det har hunnit bli varmt vårväder en annan är sen fettisdag. Semmelfrossa, både hembakta och köpta. Jag bidrar gärna till den årliga omsättningen för landets konditorier.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 22 februari 2019




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar